Po Macbethovi a Dobrých chlapcích přichází David Jařab do Divadla Na zábradlí s další inscenací, kterou je Podivuhodný případ pana Holmese. Inspirací pro jeho adaptaci byla povídka Dům u měděných buků, v níž Holmes řeší podivný případ guvernantky, jež se má vydávat za někoho jiného.
V Jařabově inscenaci o guvernantku však až tolik nejde. A vlastně ani o Sherlocka ne. Sherlock Holmes je zde tak trochu Oblomov – zbytečný člověk. Za celé představení se sotva zvedne z gauče, užírá se nudou, jelikož nemůže zavadit o žádný zajímavý případ, jenž by jeho domnělé genialitě stál za pozornost, experimentuje s drogami, zahnívá zaživa.
Pozitivně jej lze nahlížet jen ve chvíli, kdy oponuje xenofobním řečem svého sluhy. Ten, ač Afgánec, se cítí být britským vlastencem a velice jej proto pobuřuje přistěhovalecká politika království. Největší pifku pak má na Poláky.
Zkrátka u Holmese se neděje nic podivuhodného, nanejvýš tak podivného, je to však stále v rámci výstředního podivínství, na které si u Sherlocka jeho okolí už zvyklo. Mají ostatně jiné starosti. John Watson se oženil a jeho největší starostí je výběr tapet do salonu, Lestrade se zase musí zabývat i těmi nejbanálnějšími zločiny, kterými Sherlock pohrdá a dává to ostentativně najevo. Tak se stane, že i to, co by mohlo být zajímavým případem, se k Holmesovi ani nedostane, protože Lestrade se nechá obalamutit prvním zdáním.
Zajímavá je tak pouze situace v zadní části scény, kde se nachází domov Rucastlových. Poměry rodiny trochu připomínají zápletku v Jařabově Macbethovi, kde je katalyzátorem děje nespokojená žena. I zde se paní Rucastlová dožaduje dítěte. A je jí celkem jedno, jak toho dosáhne. Bude spokojená, i kdyby pocházelo z incestního poměru pana Rucastla s jeho dcerou z prvního manželství. Na rozdíl od Honzy Hájka ve zdánlivě hlavní roli Sherlocka Holmese má Jakub Žáček coby pan Rucastle značný herecký prostor, kterého beze zbytku využije. A tak se stalo, že zatímco Sherlock v popředí pod vlivem drog zdlouhavě mudroval a filosofoval, mě víc zaujala pantomimická manželská etuda Jakuba Žáčka a Petry Bučkové v pozadí.
Aby byl zmatek dovršen, zboří Sherlockova závěrečná replika jakékoli zdání jednoty místa, času i děje. Chápu, že v dnešní době se na trojí jednotě nebazíruje tolik jako za časů Aristotela, nicméně si přeci jen nejsem jistá, jaký měl závěrečný výkřik smysl.
Připomnělo mi to seriálového Sherlocka, osamocený díl The Abominable Bride z roku 2016. Ten se rozkračoval mezi dvěma érami – viktoriánskou a současnou – a bohužel byl podobným výkřikem do tmy. Obávám se, že celý Podivuhodný případ pana Holmese by se bez pana Holmese mohl klidně obejít. Je to velká škoda, protože příběh je v této inscenaci jediným, co podle mě pokulhává. Výprava byla naopak perfektní. Kostýmy, scéna, hudba, vše harmonické a líbivé.
Divadlo: Podivuhodný případ pana Holmese
Režie, scéna, scénář: David Jařab
Dramaturgie: Lucie Ferenzová
Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
Hudba: Jakub Kudlač
Foto: KIVA
Hrají: Honza Hájek, Miloslav König, Johana Matoušková, Jakub Žáček, Ivan Lupták, Jiří Černý, Petra Bučková, Barbora Bočková, Petr Čtvrtníček, Magdalena Sidonová
www.nazabradli.cz