Oblíbený komik Jim Carrey je poslední roky odsunutý mimo hlavní hollywoodské dění. Po letech, kdy nezavadil o pořádnou roli, se převtěluje do Jeffa „Mr. Picklesse“ Piccirilla, úspěšného moderátora dětského televizního pořadu, jehož život se pomalu hroutí. Pod režijním dohledem uznávaného Michela Gondryho se snaží vyrovnávat s životními prohrami po svém. Seriál K smíchu je stejně plný milého humoru, jako hořkosti a smutku.

Scénárista Dave Holstein, který je podepsaný například pod seriálem Tráva, dal dohromady příběh o muži, který je v USA ikonou dětské televizní zábavy. Již třicet let vystupuje na televizní obrazovce a naplňuje životy dětí štěstím a láskou. Zná ho každý a všichni ho milují. Produkční firmu řídí pevnou rukou Jeffův otec a spolu s nimi pracuje také Jeffova sestra Deirdre, která vytváří maňásky. Doma na Jeffa čeká krásná žena Jill a nezbedná dvojčata Will a Phil. Idylický život se změní ve chvíli, kdy Phil zahyne při dopravní nehodě. Od té chvíle se začne rozpadat Jeffův osobní i profesní život. A v tomto bodě začíná celý seriál.

Většinu dílů režíruje francouzský režisér Michel Gondry, známý například díky snímku Věčný svit neposkvrněné mysli (mimochodem hlavní roli zde ztvárnil také Jim Carrey). Na pár epizod předává otěže méně známým tvůrcům, ale i v nich je cítit Gondryho vliv. Vizuální stránka seriálu je perfektní, především chci vyzdvihnout úvodní titulkovou sekvenci, která by klidně mohla být z fleku použita v jakémkoliv dětském pořadu. Je originální a barevná, což v podstatě vystihuje celou Gondryho tvorbu, a zároveň není moc dlouhá a utahaná. I samotná délka jednoho dílu je v pohodě stravitelná (25-30 minut). Je totiž možné, že při delší stopáži by mohl seriál začít nudit, jelikož není nabitý akcí ani šokujícími zvraty, ale spíše pozvolna plyne a snaží se klidně představovat problémy hlavních postav.

Místy nudný děj zachraňují brilantní herci

Jim Carrey je bezesporu vynikající herec a skvělý komik. Jeho herecký projev je v seriálu excelentní a neustále dokazuje, že jeho největší předností není pouze vyhlášený „gumový obličej“. V některých Carreyho filmech mu bývá vyčítáno očividné přehrávání, které v určité části jeho kariéry začalo být spíše trapné než vtipné. Toho se zde naštěstí šestapadesátiletý herec vyvaroval. A klidně z toho může být i nějaké televizní ocenění.
Carreyho doplňuje další herecký matador, osmdesátiletý Frank Langella. Charismatický herec s démonickým výrazem vystupuje jako Jeffův otec Sebastian. Langella vypadá na svůj věk výborně a energicky a jen potvrzuje pověst skvělého herce. Jeho seriálovou dceru Deirdre ztvárňuje další ostřílená herečka Catherine Keener a zkušené obsazení doplňuje Judy Greer. Příjemným překvapením jsou výkony Colea Allena alias Willa. Jeho mladá a neokoukaná tvář přináší seriálu svěží vítr.

Rodina je na prvním místě. Jen ne vždy a ne pro všechny

Jeff je v osobním životě přesně takový, jakého si ho všichni představují. Hodný, milý a pro všechny by se rozdal. Upřednostňuje zájmy ostatních před svými. Ačkoliv se světu může zdát, že má vše, Jeffův život je už nějakou dobu prázdný a zdá se, že mu už nelze pomoci. Jelikož je Jeff moc velkým dobrákem, je snadným terčem k manipulaci. Toho využívají v podstatě všichni členové rodiny. Přestože zpočátku vypadá, že spouštěčem všech problémů byla Philova smrt, postupem může divák nabývat pocitu, že tato tragická událost byla spíše pohonem pro již dříve vyskytnuté problémy.
Pozici „hlavního padoucha“ přebírá chvíli po začátku seriálu Sebastian, kterému jde zřejmě víc o úspěšnost vysílaného pořadu než o podporu syna v těžkých časech. Jeff sice nesouhlasí s jeho rozhodnutími ohledně pořadu, jenže není dostatečně „zlý“ na to, aby otci vzdoroval. Oporou mu vždy byla jeho starší sestra, se kterou ovšem Sebastian manipuluje stejně dobře jako s ostatními členy rodiny. Navíc jí přibyl obrovský problém i v osobním životě, se kterým se nemůže lehce srovnat, proto je pro otce mnohem snazším cílem než dříve.

Jednoduché to Jeff nemá ani s rodinou, kterou založil. Jeho manželka ho už dávno nemiluje jako manžela a rozvod je na spadnutí. Do domu si navíc nastěhovala nového přítele. Přesto jí stále není proti srsti využívat Jeffových neomezených finančních prostředků (on sám si to však přeje). Syn Will začíná pubertu a také mu není cizí otcem manipulovat ve svůj prospěch. K tomu objevil kouzlo marihuany, kterou tak trochu zahání smutek po Philovi a tak trochu chce zapůsobit na novou partu, v níž se ocitl. A Jeff pod vlivem toho všeho začíná pomalu ztrácet hlavu.

Vliv médií a sex

Tvůrci pochopitelně rozebírají i otázku vlivu médií na společnost. Zatím nahlížíme na tento vliv z pozitivní strany. Např. zloději ukradnou Jeffovo auto a začnou ho pomalu rozebírat na díly, které by mohli prodat. Během toho zjistí, že ukradli auto oblíbeného Mr. Picklesse. Auto tedy složí dohromady a vrátí na stejné místo, kde ho ukradli. Dalším příkladem může být osud drogově závislé, která díky sledování pořadů Mr. Picklesse dostane sílu změnit svůj mizerný život.
V seriálu hraje velkou roli také sex. Sexuálních scén je na tak malém časovém prostoru poměrně hodně a v podstatě se vždy jedná o něco neobvyklého. Homosexuální vztah ženatého Hispánce s čínským učitelem hry na piano. Vztah mezi celebritou a dívkou s rakovinou. Sex mezi závislou na drogách a jejím dealerem. Homosexuální styk mezi muži, kteří jsou v kostýmu koně, ve kterém vystupují v dětském pořadu. K smíchu otevírá několik tabuizovaných témat, která se snaží postupně rozvíjet.

Seriál: K smíchu

Režie: Michel Gondry, Jake Schreier, Minkie Spiro
Scénář: Dave Holstein
Střih: Ivan Victor, Kyle Reiter
Kamera: Shawn Kim
Hudba: David Wingo
Hrají: Jim Carrey, Frank Langella, Catherine Keener, Judy Greer, Cole Allen, Justin Kirk, Julliet Morris, Coda Boesel, Mary Faber, Bernard White, Juliocesar Chavez, Ginger Gonzaga, Jennifer Sun Bell a další

6
10
8