Marvel Cinematic Universe se rozšiřuje i o seriálovou tvorbu, jenž se bude zaměřovat na postavy, které byly spíše ve stínu Iron Mana, Thora a dalších. Nejdřív měla původně vyjít minisérie The Falcon and The Winter Soldier, kvůli koronavirové pandemii ale muselo být přerušeno natáčení. V případě WandaVision k žádným komplikacím při natáčení nedošlo, proto dostává tento hodně specifický seriál prostor jako první.

Wanda Maximoff a Vision přijíždí na idylické předměstí, kde spolu chtějí prožít klidný život. Vision si najde práci a Wanda chce být příkladnou ženou v domácnosti. Jenže věci občas nejsou takové, jak se zdají. Pamatují si události, které se staly před jejich příjezdem do Westview? Jak je možné, že je Vision naživu? Kdo je hybatelem děje? Doufejme, že tvůrci zodpoví všechny důležité otázky.

Tohle jsme v MCU ještě neviděli

Součástí MCU je zatím 23 filmů, což už samo o sobě vypovídá o velké rozmanitosti příběhů a postav. Ale co se týká vizuálu a narativní složky, je WandaVision opravdový unikát. A možná nejen v rámci Marvelu. První tři epizody jsou žánrově postupně spjaté se sitcomem padesátých, šedesátých a sedmdesátých let minulého století (a lze předpokládat, že seriál bude postupovat dál – recenze byla psána po zhlédnutí třetího dílu). Tvůrci připomínají typické prvky, kterými se sitcom vyznačoval v uvedených dobách. Ať už jde o znělku, barvu obrazu, chování postav, genderové archetypy nebo humor.

Každý díl měl i lehký nádech surrealismu. Největší WTF momenty si v Marvelu nechávají vždy na konec epizody. A při těchto scénách se mi v myšlenkách vybavil David Lynch, u kterého by už asi ani nikoho nepřekvapilo, kdyby v jeho filmu nebo seriálu zničehonic vylezl z kanálu jakýsi děsivý včelař.

Hodně scén připomíná také některé dnes již kultovní snímky. Když se Vision s Wandou políbí a kolem se černobílo začíná zbarvovat, filmový znalec pozná paralelu s filmem Pleasantville: Městečko zázraků. Dále se podle některých zjištění můžeme domnívat, že svět kolem hlavních hrdinů je vytvořen uměle a postavy sousedů s nimi záměrně manipulují. To nás přivádí k podobnosti se snímkem Truman Show, ve kterém zazářil Jim Carrey. V neposlední řadě, jak jsem již předeslal, WandaVision připomíná jakýkoliv sitcom z uvedené doby. A jsem si jist, že další similarity s jinými audiovizuálními díly budou přibývat.

Sympatické herecké obsazení

Herecké hvězdy Elizabeth Olsen a Paul Bettany už své postavy ztvárnily v několika filmech, nicméně se dá říct, že tohle jsou úplně jiní Wanda a Vision než ti, které jsme znali doteď. Oba byli nesmírně silní a mocní superhrdinové a neměli téměř žádné slabiny. Nyní jsou ale zmatení a vystrašení. Sami zřejmě netuší, kde se v tomhle městečku vzali. Nechtějí, aby se okolí dozvědělo o jejich jinakosti a rádi by jen žili dál poklidně.

V roli všetečné sousedky se představuje komediální herečka Kathryn Hahn. V menších rolích se například představí Fred Melamed jako Visionův šéf pan Hart a jeho ženu ztělesňuje Debra Jo Rupp, kterou všichni známe jako Kitty Formanovou ze Zlatých sedmdesátých. V dalších dílech bychom měli narazit také na Kat Dennings nebo Randalla Parka.

SERIÁL: WANDAVISION

Režie: Matt Shakman
Scénář: Jac Schaeffer, Megan McDonnell, Gretchen Enders
Kamera: Jess Hall
Hudba: Christophe Beck, Alex Kovacs
Hrají: Elizabeth Olsen, Paul Bettany, Kat Dennings, Teyonah Parris, Randall Park, Kathryn Hahn, Fred Melamed, Debra Jo Rupp, Jolene Purdy, Asif Ali, David Lengel, Ithamar Enriquez, Victoria Blade, Amos Glick, Emma Caulfield Ford, Randy Oglesby, Rose Bianco, David Payton
Producenti: Mary Livanos, Chuck Hayward, Gretchen Enders
Střih: Tim Roche
Zvuk: Steve Orlando, Matthew Wood, Gwendolyn Yates Whittle
Scénografie: Mark Worthington, Kathy Orlando
Masky: Tyson Fountaine, Kristina Frisch, Rachel Galey
Kostýmy: Mayes C. Rubeo

7
7
10
7
recenze-wanda-visionWandaVision je zcela unikátním výtvorem v rámci Marvel Cinematic Universe. Kdo komiksovou tvorbou opovrhuje, tohle by pro takového člověka mohlo být zajímavou výzvou. Děj je zatím nečitelný, ale o to víc je zajímavější. Vizuálně si seriál drží laťku nastavenou předchozími filmy.