Ranní Kampa je provoněná svařákem a trdelníkem, sychravo řeže do těla a já mám namířeno do Musea Kampa, které prolezu téměř celé, odshora dolů. Poslední dvě patra patří až do 11. února 2018 výstavě Muž s hořící hřívou! Emil Filla a surrealismus.

Muž s hořící hřívou

Několik dalších sychravých dnů (do 9. ledna 2018) můžete využít k návštěvě výstavy Ateliérová sousedství, kde je k vidění mimo jiné František Kupka. A kdyby se vám nechtělo nahoru po schodech, v přízemí má výstavu hravý mystifikátor Jaroslav Vožniak, a to až do 4. března 2018. Že to zní dobře? Kromě obrazů nahých žen se ale připravte i na obrazy odrážející atmosféru zneklidňujících třicátých let dvacátého století.

Jan Vožniak: Abstrakce
30. léta – uklidnění a harmonii tu nečekejte

Hned v první den druhé světové války byl Emil Filla gestapem zatčen a uvězněn v koncentračním táboře Dachau a později v Buchenwaldu. Jak ale vypadala jeho tvorba před vypuknutím války? Počáteční motiv ženy postupně přechází k expresivnímu umění, mytologickým námětům a k zápasům zvířat, kterými výstava končí. Strach, úzkost a nejistota z některých obrazů vystupuje a obklopuje vás v celé své proměnlivosti.

Výstava Muž s hořící hřívou! Emil Filla a surrealismus ovšem není jen přehlídkou děl Emila Filly. Tváří se spíše jako přehled výtvarného umění 30. let. Kromě Filly vás bude provázet dalších devět autorů, například Jindřich Štyrský, Toyen, František Janoušek, Vincent Makovský, Alois Wachsman nebo František Muzika, a jejich pohled na tuto dobu zračící se v jejich dílech.
Pokud ve stěnách galerie hledáte uklidnění a harmonii, zvolte raději jinou výstavu. Poslední dvě patra Musea Kampa vnímám spíše jako varovné svědectví doby než přehlídku krásna.

Vincenc Makovský: Dívka s děckem
Ateliérová sousedství – umělci z předměstí Puteaux

1871. V Opočně v Čechách přišel na svět František Kupka.
1875. V Damville v Normandii se narodil Gaston Duchamp, zvaný Jacques Villon.
1876. V Damville v Normandii spatřil světlo světa Raymond Duchamp, zvaný Raymond Duchamp-Villon.
1887. V Blainville-Crevon v Normandii poprvé otevřel oči Marcel Duchamp.

Raymond-Duchamp Villon

Tito pánové se postupně usazovali na pařížském předměstí Puteaux na levém břehu Seiny, několik kilometrů od Paříže a významně zasáhli do vývoje moderního umění. František Kupka tu žil více než padesát let až do své smrti v roce 1957. Jeho domek a ateliér v jednom byl obrácen do zahrady, o kterou se dělil s malířem Jacquesem Villonem a sochařem Raymondem Duchamp-Villonem.

V té době vyšly nově spisy Leonarda da Vinciho a umělci si oblíbili dokonalé proporce, na které da Vinci odkazoval. Odtud vznikl název uskupení umělců Zlatý řez, jehož autorem je Jacques Villon.

Raymon Duchamp-Villon: Karyatida

Raymond Duchamp–Villon tvrdil, že „dílo musí existovat jako okrasa sama o sobě díky harmonii svých rozměrů, ploch a linií – na tématu záleží velmi málo nebo vůbec.“ A tak na výstavě Ateliérová sousedství najdete krajinky, akty, ale i sošky, náčrtky a studie. Dozvíte se například, jak vznikal obraz Kosmické jaro – Stvoření Františka Kupky. Na výstavě jsou k vidění dvě studie i obraz samotný.
Musím uznat, že po výrazech zděšení tryskajících z obrazů let třicátých, které uvidíte na výstavě Emila Filly, na mě výstava Ateliérová sousedství působila klidným a vcelku harmonickým dojmem.

A když už tu budete…

Jaroslav Vožniak se bavil skládáním podivností, starožitností, barevných časopisů i jen tak odložených bezcenností do nečekaných celků. Jejich výběr naleznete v přízemí Musea Kampa a pár fotografií z výstavy v naší fotogalerii.

Ateliérová sousedství

Zkrátka – Museum Kampa nenabízí jen rozdíl černé a bílé, poklidnou přímku života, která vás ničím nepřekvapí. Naopak, témata i výběr děl jednotlivých výstav ukazují svět v jeho celé barevnosti.

 

VÝSTAVY MUSEUM KAMPA @ Praha