Výjimečné osobnosti bývají často výjimečné i v osobní rovině. Možná, spíše zvláštní, chtělo by se říci. Fenomenální malíř Salvátor Dalí dával navíc svým výstřednostem velmi rád průchod a zakládal si na tom, že je jiný. Toho využil Quentin Dupieux k natočení pitoreskní skládačky historek a podivností. Pět různých herců hrajících jednu postavu a na první pohled náhodně poskládané historky. Tak to je Daaaaaalí!

Vždy tak trochu šílený výraz orámovaný pečlivě upraveným knírem. Salvátor Dalí je jedním z nejvýraznějších postav surrealismu v malířství, ale zdaleka nejen v něm. Umělecky se rozkročil velmi ze široka, navrhoval šperky, vytvořil parfém a napsal i libreto k baletu. A kamkoli se vrtnul, vždy si dával hodně záležet na tom, aby všichni věděli, kdo přišel. Totiž samotný Dalí.

Největší kamera na světě

Mladá novinářka čekala už pár let na zásadní průlom. K téhle profesi se vlastně dostala náhodou, když nezvládala práci magistry v lékárně. Jenže pořád ne a ne najít zajímavé téma. Pak se jí ale konečně podařilo zužitkovat kontakty, které si za ta léta vytvořila. A díky známosti s manažerkou získala příslib rozhovoru se Salvátorem Dalím. Výstředním umělcem, který společnost fascinuje. Editor jí na tohle vyčlenil hned tři strany. Zdálo se, že je to konečně ono. Jenže s Dalím nikdy není nic, jak se zdá. Když s ohromným zpožděním dorazil nekonečnou hotelovou chodbou až k místu rozhovoru, zjistil, že nikde není kamera a zase odešel.

Když kamera, tak kamera, rozhodl editor, a tak se začal rodit dokument o životě a osobnosti Salvátora Dalího. „Bude natáčený tou největší kamerou na světě?,“ ujišťuje se umělec. Samozřejmě, že žádný takový dokument nikdy neměl vzniknout, ale jak jinak přinutit „samotného Dalího“ k rozhovoru? Jenže, jak se měla novinářka záhy přesvědčit, ani jeho souhlas nemusí být zárukou, že se vše povede. Protože důvodů, proč tento prazvláštní člověk rozhovor ukončí a odejde, jsou tisíce, ne-li miliony.

Podivný filmový krasohled

Říká se, že The Beatles za svou historii vytvořili jediný opravdový propadák – film Magical Mystery Tour. Tenhle snímek, který šel do britských kin těsně před Vánocemi, vznikal těsně po smrti jejich manažera Briana Epsteina. Členové kapely byli v šoku, zmatení, částečně zdrogovaní, a – co bylo nejhorší – přesvědčení, že všechno už zvládnou sami. Navíc to bylo v době, kdy vztahy hlavně mezi McCartneyem a Lennonem byly už značně napjaté. A tak začali točit film, film, do kterého dali jakoukoli šílenost, která je napadla. Kultovní scéna s číšníkem nakládajícím lopatou spaghetti tlusté dámě se prý McCartneymu prostě zdála. Ve výsledku je Magical Mystery Tour opravdu podivným zážitkem, byť dnes platí za artovou klasiku a studenti filmové vědy jej vážně rozebírají.

Film Daaaaaalí! vypadá vlastně velmi podobně. V kině se jen těžko zbavíte pocitu, že jednotlivé absurdnosti a zvraty snad ani nemohou být záměrem. Celý snímek je vlastně one-man-show Quentina Dupieuxe, který ho nejen režíroval a napsal k němu scénář, ale také stříhal a stál za kamerou. Vše působí, jako kdyby Dupieux prostě skládal za sebe bez ladu a skladu cokoli, co jej zrovna napadlo a co mu přišlo dostatečně absurdní, aby to spojil s Dalím. Toho si – vzhledem k naprosto nepředvídatelným časovým skokům – zahrálo celkem pět herců. Bohužel skoro snad ve všech variantách působí Dalí trochu škrobeně a toporně, což může být samozřejmě záměr.

Snaha propojit tyhle útržky děje pofidérní historkou o natáčení dokumentu se tak trochu míjí účinkem. Už proto, že ji scénář neustále rozbíjí na prach, a aby toho nebylo málo, v náhodné chvíli do děje vstupují úplně nehodné historky, které se udály jinde a jindy.

Těžko říct, jak film Daaaaaalí! označit. Spíše než kompaktní dílo vypadá jako kukátko krasohledu, kde se náhodně přesypávají střípky a tvoří nové a někdy roztodivné obrazce. Přesně tak si připadá divák při sledování tohoto snímku. Nutno ale poznamenat, že i v krasohledu se sem tam z těchto kousků vytvoří velmi zajímavý obrázek. Stejně tak Daaaaaalí! ve vší své absurditě dokáže sem tam rozesmát a pobavit, byť trapnost je asi častější.

FILM: DAAAAAALÍ!

Režie: Quentin Dupieux
Scénář: Quentin Dupieux
Střih: Quentin Dupieux
Kamera: Quentin Dupieux
Zvuk: Charles de Ville
Hudba: Thomas Bangalter
Účinkují: Anaïs Demoustierová, Gilles Lellouche, Édouard Baer, Jonathan Cohen, Pio Marmaï, Didier Flamand, Romain Duris, Agnès Hurstel, Romain Duris, Jean-Marie Winling, Marie Bunel, Eric Naggar, Agnès Hurstel, Jérôme Niel, Marc Fraize, Hervé Pauchon, Matthias Girbig, Johann Dionnet, Tom Dingler, Cécile Garcia-Fogel, Philippe Dusseau, Sandrine Blancke, Nicolas Carpentier, Ken Samuels, Philippe Caulier, Laurent Nicolas 
www.filmeurope.sk

PŘEHLED RECENZE
Příběh
2
Herecké výkony
4
Vizuání zpracování
9
Hudba
9
recenze-film-daaaaaaliMnoho „umělců“ Salvátorem Dalím opovrhovalo, protože byl údajně moc komerční. Film Daaaaaalí!, za kterým stojí Quentin Dupieux, si pohrává s absurditou, artovými prvky filmového jazyka, ale občas i trochu přízemním humorem. Mnohem více než film je snímek Daaaaaalí! jakousi pitoreskní freskou poskládanou z kratších či delších historek. Mnoho z nich je přitom mnohdy dohnáno na sabou hranici absurdna. Vše prozradí už jedna z úvodních scén celého filmu, kdy Dalí kráčí hotelovou chodbou. Podle doby, po kterou jde a vypráví, bude mít kolem kilometru. Přes všechnu zvláštnost ale Daaaaaalí! umí pobavit a dokonce rozesmát. Není to snímek pro úplně každého diváka, ale fanoušci situačních komedií balancujících na hranici absurdity a nevkusu si přijdou na své.