Top 10 filmů s lesbickou tématikou z roku 2020

1252

Loňský rok byl i přes veškeré komplikace filmově velmi plodný, ale kvůli dlouhodobě zavřeným kinům nebylo lehké natočené snímky divákům představit. Vše se tak přesunulo výhradně do online světa a výjimkou nebyly ani LGBTQ+ filmy. Velkou zásluhu na jejich popularizaci má u nás dlouhodobě například filmový festival Mezipatra, který kvůli pandemii proběhl loni poprvé celý online. Díky tomu se ale k ryze artovým snímkům mohli dostat i diváci, kteří na tzv. queer díla narazí spíše náhodou. My jsme pro vás vybrali deset filmů konkrétně s lesbickou tématikou, které se objevily jak na festivalu, tak i mimo něj, a které si jednoznačně zaslouží vaši pozornost.

The Half of It / Kdybys jen tušil

Hlavní hrdinkou je velmi nadaná středoškolačka Ellie Chu (Leah Lewis), která vypráví příběh o lásce a nečekaném přátelství. Kdybys jen tušil ale není romantickým filmem o puberťácích, kteří mají přihlouplý humor a častují se prázdnými dialogy během biologie. Snímek z dílny Netflixu přiměje k zamyšlení a soucítění s hrdiny, kteří mají ve svých pocitech zdánlivě až nekonečný zmatek. Velmi lehká dějová linka a živoucí charaktery postav se vpíjejí do sebe a výsledkem je velice příjemný film, který nejen pobaví, ale i pohladí.

A Secret Love / Tajná láska

Dokument Netflixu Tajná láska vypráví o partnerském životě dvou žen, jejichž láska byla ve své době zakázaná a neměla tak ve společnosti pochopení. Jejich vztah proto musely skrývat nejen před veřejností, ale i před svým blízkým okolím a rodinou. Dokument se ale kromě minulosti zaměřuje i na jejich společnou přítomnost. Obě dámy již v pokročilém věku tak mluví nejen o těžkostech uplynulých let, ale také o jejich aktuálních problémech, které jim přineslo stáří. I přesto je ale dokument především svědectvím o jejich lásce, která je provázela celým životem. 

Make Up 

Toto psychologické drama se představilo tuzemským divákům poprvé na již zmíněných Mezipatrech. Děj filmu se odehrává v karavanovém městečku na britském pobřeží, které mělo být pro Ruth (Molly Windsor) a Toma (Joseph Quinn) dějištěm jejich společného milostného dobrodružství. Ruth přitom ale urputně hledá samu sebe a jediným záchytným bodem je pro ni její nová práce, kde se seznámí se starší dívkou, která v ní probudí zvědavost a touhu. Ze všeho se ale v průběhu času stává jedna velká noční můra. Tato romance s prvky hororu za sebou jednoznačně zanechává silnou stopu. 

Ammonite

Píšou se 40. léta 19. století a britská paleontoložka Mary Anning (Kate Winslet) se na pobřeží snaží uživit sebe a svou matku hledáním fosílií. Její rutinní dny ale naruší příjezd londýnského obdivovatele, který Mary záhy nečekaně požádá o to, aby se postarala o jeho nemocnou ženu Charlottu (Saoirse Ronan). Obě ženy si navzájem nerozumějí, i přesto k sobě ale v průběhu času začnou pociťovat náklonnost. Film inspirovaný životem paleontoložky Mary Anning překvapí svou vášní a nastíní život, který musela žena v té době žít i přesto, že byla velkou kapacitou ve svém oboru.

Kokon / Léto v Kreuzbergu / Léto s Norou

Druhý film festivalu Mezipatra vypráví příběh dospívající Nory (Lena Urzendowsky), která se poflakuje po Berlíně se svou starší sestrou a kamarádkami. Pomalé tempo letních dnů nabourá až setkání s výraznou a osobitou Romy (Jella Haase). Další teenage romance, která ale zřetelněji poukazuje na to, že kromě citového zmatení a hledání opory samy v sobě, řeší každý teenager v dospívání i spoustu dalších problémů. Toto německé drama ale i přesto přináší zdánlivý klid skrze tichou Noru. Ta ale tento pocit rychle vyvrací a divák tak s mírným neklidem prožívá veškerá její trápení. 

Happiest Season / Šťastné a veselé

Šťastné a veselé je sváteční romantická komedie, ve které si dcera s sebou na Vánoce přiveze domů i svou přítelkyni, kterou ale svým rodičům představí jen jako kamarádku. Obě tak v průběhu návštěvy zažívají celou řadu momentů, kdy balancují mezi svou sebeúctou, věrností a tím, co je vlastně pro ně to nejdůležitější. Hra na dokonalou rodinu tedy začíná a Kristen Stewart jako Abby zakouší nejednu nepříjemnou chvíli za druhou. Film je ale nejen romantickou komedií, ale i rodinným dramatem, kdy se svátky stanou pro celou rodinu jedním velkým kousavým svetrem. 

The Prom

Kariéra herců Dee Dee Allen (Meryl Streep) a Barryho Glickmana (James Corden) je kvůli neúspěšné divadelní hře v troskách. Mezitím v městečku Indiana zažívá studentka střední školy Emma Nolan (Jo Ellen Pellman) úplně jiné trápení. Má totiž zakázanou účast na maturitním plese společně se svou přítelkyní Alyssou (Ariana DeBose). Když to herci zjistí, rozhodnou se oběma slečnám pomoci. Tento muzikál je klasickou americkou komedií plnou zvučných jmen, která ale sem tam zaskřípe. Nicméně Emmin problém je naléhavý, a proto by měla být lehká škobrtnutí prominuta.

Las mil y una / Jedna z tisíce

Třetí film uvedený na Mezipatrech vypráví příběh náctileté Iris (Sofía Cabrera), která se poflakuje po chudé argentinské čtvrti s basketbalovým míčem v ruce. Vyhodili ji ze školy a město se tak pro ni stalo živoucí džunglí. Záhy se do něj přistěhuje Renata (Ana Carolina Garcia), o které ale kolují všelijaké pomluvy. I přesto se s ní ale Iris chce seznámit. V kulisách betonového města tak vyvstává příběh s dokumentárním nádechem, který mapuje poměrně násilné dospívání, při kterém se hrdinové protloukají ze dne na den a snaží se doslova přežít.

One Four Three

Genevieve (Ellouise Shakespeare-Hart) a Rebecca (Ella McCready) spolu začínají randit. Bývalý Rebeccin vztah se proto rozpadá a rodina není z jejího nového vztahu zrovna nadšená. Do toho Rebeccu jednoho dne někdo napadne a Genevieve ji nachází hospitalizovanou v nemocnici. Neví se, kdo má útok na svědomí a ani jaké byly útočníkovy pohnutky. Do toho Rebecca trpí velkou ztrátou paměti a nepamatuje si ani svou přítelkyni. Ta v dané situaci už nemá co ztratit, a proto začíná po neznámém útočníkovi sama pátrat.

Summerland

Samotářská spisovatelka Alice Lamb (Gemma Arterton) žije u moře v malém městečku v Kentu. Jednoho dne jí svěří do péče mladého chlapce Franka, který musel pryč z Londýna zmítaného válkou. Alice se o něj ale starat nechce, protože má hodně práce s psaním a má zkušenost takovou, že ji děti nemají rády. V průběhu času k sobě ale přeci jen najdou cestu. Společně s ním Alice opět vstoupí do života i její osudová žena. Film sleduje především postupné sbližování ženy s dítětem, o jehož péči nemá prvotně absolutně žádný zájem.