Chtělo by se říct, že baletku Dariu Klimentovou není třeba představovat. Je však pravdou, že s ohledem na její zahraniční působení se někteří čtenáři mohou s jejím jménem setkat poprvé. To zohlednila i Hana Skálová ve své knize Život na špičkách, který je důkladným a podrobným rozhovorem právě s Dariou Klimentovou.
Daria Klimentová (* 1971) se po absolvování Taneční konzervatoře v Praze v roce 1989 stala sólistkou pražského Národního divadla, v roce 1991 pak byla jmenována první sólistkou neboli primabalerínou. Hned o rok později však přišla nabídka do Kapského města v Jihoafrické republice, a od té doby Daria na české scéně pouze hostovala. Z Afriky její kroky vedly do Skotska a odtud do Anglického národního baletu. V tomto angažmá již zůstala po celou svou taneční kariéru, kterou ukončila v roce 2014. Dnes působí jako pedagožka Royal Ballet School při Royal Opera House v Londýně.
V úvodu knihy se dozvídáme, že se autorka setkala s Dariou Klimentovou hned na několika vyprávěcích seancích. Ty pak nejspíš určily i rozdělení knihy do kapitol podle baletčiných životních etap. Své vyprávění samozřejmě začíná na konzervatoři a chronologicky se s autorčiným vedením propracovává ve svém příběhu k dnešku. Kniha ale odráží i nevýhody přerušovaného rozhovoru rozděleného do několika setkání, kterým je opakování se některých témat. V knize se tak na různých místech objeví shodné otázky, byť trochu jinak podané. Například se opakuje dotaz na Klimentové nejoblíbenější role nebo na život v Londýně a jeho úskalí.
Život na špičkách je nejzajímavější ve srovnání s knihou Baletky Miřenky Čechové (* 1982), která vyšla taktéž letos. Ač formou jsou obě knihy jiné (rozhovor oproti krátkým textům, jež sama Čechová nazvala experimentální prózou), pojednávají částečně o tomtéž: o letech strávených na taneční konzervatoři. Je zajímavé porovnat osudy obou tanečnic, ale také jejich osobnosti. Zatímco Klimentová hovoří o respektu k učitelům, své touze stát se baletkou za každou cenu a fyzické nároky na studenty nebere jako nic extrémního, rétorika Čechové je zcela opačná. Ta hovoří o studiu baletu plném bolesti, odříkání a ponižování. V jejím rozhovoru pro Divadelní noviny pak zaznělo, že si z konzervatoře odnesla tak akorát nenávist k baletu.
Čím to, že dvě baletky mají tak rozdílnou zkušenost? Je to dané osobností Klimentové, která v rozhovoru přiznává, že byla poněkud zakřiknuté dítě, které bez odporu dělalo, co se mu řeklo? A naopak osobností Čechové, která ve své knize působí jako velmi společenský a extrovertní tvor a popisuje bujaré večírky, kterých se během studií účastnila? U Klimentové nic takového nenajdete. Rozhovor s ní je prostoupen láskou k baletu, kterou doplňuje disciplína, talent a štěstí. Uznává, že i poslední položka, tedy štěstí, je na cestě vzhůru velmi důležité a je nutná kombinace všech tří faktorů.
Ovšem i bez srovnání s diametrálně odlišnou knihou Miřenky Čechové si Život na špičkách a podrobnou sondu do života jedné primabaleríny vychutnáte. Skrz textem prostupující láskou k baletu občas probublá na povrch frustrace z mladší generace (její nedostatek disciplíny a neúcta k autoritám), „hvězdné manýry“ (to, když Klimentová rozdýchávala, že ji dali do páru s absolventem taneční školy Vadimem Muntagirovem, se kterým si však nakonec padla do oka) či soukromé posedlosti (například čistotou), které baletku ukazují v jiném světle.
Rozhovor doprovází fotografie, které je třeba obzvláště pochválit, jelikož perfektně korespondují s textem. Netvoří tak jen „ilustrační výplň“, ale jsou součástí uceleného dokumentu o uplynulé taneční kariéře a současném životě Dariy Klimentové, české baletky, která se prosadila nejen ve světě, ale také v Londýně, současném světovém centru baletu.
KNIHA: ŽIVOT NA ŠPIČKÁCH
Autor: Hana Skálová, Daria Klimentová
Nakladatelství: Albastros Media / Vyšehrad
Rok vydání: 2020
Počet stran: 168
Cena: 349 Kč
www.albatrosmedia.cz