Experimentální prostor NoD nemá ve svém názvu přízvisko experimentální jen tak pro nic za nic. Na tamní divadelní scéně vznikla nová inscenace Fantasy!, v níž hlavní roli hraje binaurální mikrofon. Za nastudováním stojí umělecké vedení této scény, Natálie Preslová a Janek Lesák, kteří jsou podepsaní i pod dalšími úspěšnými inscenacemi NoDu – Osamělost komiksových hrdinů a Měsíční sonáta č. 11.

Natálie Preslová: „Budoucnost divadla vidím v paradivadelních projektech…“

Fantasy! ovšem není inscenace jako každá jiná. Tentokrát nesledujete jeviště, ale za zavřenýma očima sledujete obrazy, které vám na základě vyprávění a zvuků naservíruje váš vlastní mozek.

Takže to, jak se vám bude líbit představení – výkony jednotlivých postav, kulisy i kostýmy – záleží jen a pouze na vás.

Pro lepší zážitek je tu Bob, binaurální mikrofon, který vám zprostředkuje zvukové vjemy na vaší cestě k Mlžným horám. Technologii binaurálního zvuku lze připodobnit ke zvukové virtuální realitě. Je zaznamenáván na mikrofon ve tvaru hlavy se směrovými mikrofony v uších.

Ty jsou navrženy tak, aby snímaly zvuky stejným způsobem jako lidské uši. Diváci, kteří mají nasazená sluchátka, díky tomuto mikrofonu zvuky nejen slyší, ale také podléhají iluzi, že se vše skutečně děje přímo kolem nich. Takto lze podněcovat divákovu fantazii, obrazy na základě zvuku si totiž musí každý dotvořit sám.

Kromě technologie binaurálního zvuku využívá inscenace i tradiční principy ruchařské práce, tedy přímo na jevišti vzniká řada zvuků za použití předmětů, které byste si s nimi rozhodně nespojili. Tak například oblíbené montypythonovské skořápky kokosových ořechů simulují zvuk koňských kopyt, v ruce drcené borové šišky připomínají praskot ohně, šustění magnetofonových pásek připomíná chůzi v trávě a solamyl v kondomu… inu, zkuste si to doma, nebo se zajděte podívat do NoDu. Inscenaci John Sinclair: Umění braku ON AIR v režii Petry Tejnorové, jež také využívala ruchařského umění, uvedl soubor 11:55 už v roce 2013, co se však technologie binaurálního zvuku týče, patří české prvenství právě NoDu.

I když se doporučuje mít během představení zavřené oči, díky ruchařské práci se odehrává zajímavá podívaná i přímo na jevišti. Připadalo mi fascinující sledovat herce, jak potichu našlapují, aby byly slyšet jen ty zvuky, které mají, a jak imitují dračí chrapot, podvodní hluk nebo pomocí loop station vytvoří elfský chorál, z něhož příjemně mrazilo.

Příběh sám o sobě není nikterak propracovaný, je velmi jednoduchý a v zásadě je shrnutím žánru fantasy v kostce: někdo jde někam, aby zachránil něco. Ale popravdě, o obsah tu tentokrát zas tolik nejde. Důležitá je v tomto případě forma a na české divadelní scéně jde o skutečně originální a unikátní pojetí inscenace. Takže další bod pro NoD.

 

Divadlo: Fantasy!

Režie: Janek Lesák
Dramaturgie: Natálie Preslová
Hudba: Ivo Sedláček
Scéna: Mikoláš Zika
Sounddesign: Vojtěch Drobek Krátký
Binaural specialist: Jan Čtvrtník
Lightdesign: Dano Kozlík
Produkce: Helena Plicková, Tereza Nováková
Grafika: Dominik Miklušák
Foto: David Konečný
Hrají: Martin Cikán, Láďa Karda, Jan Strýček
www.nod.roxy.cz

PŘEHLED RECENZE
Režie/Dramaturgie
10
Zpracování
10
Práce se zvukem
10
Herecké výkony
10