Skupina Vosto5 uvádí (nejen) rozhlasovou hru s kriminální zápletkou, inspirovanou osudem vysílače Liblice B, který byl Českým rozhlasem na Silvestra 2021 vyřazen z provozu. Čeká vás fan-fikce o pseudo-terorismu, velkém dotačním podvodu a cestě k energetické revoluci, jak si ji vysnil Nikola Tesla. To vše v odlehčeném stylu silvestrovského zábavního programu.

Sál se mění na studio Českého rozhlasu, v němž se právě předtáčí silvestrovský pořad. Po krátké instruktáži, jak má obecenstvo v určitých momentech na znamení reagovat (je spolutvůrcem „záznamu“), se herci ubírají do prosklené kabiny se zvukovou aparaturou a řadou podivných udělátek, určených k vyrábění nejrůznějších ruchů. Drama, které se chystají zahrát, se taktéž vztahuje k rozhlasu i k oslavám Nového roku. V rukou drží scénáře, aby dokázali sladit hlasové výstupy, audio-efekty i gagy, jejichž vtip spočívá v tom, že by se do reálného radiovysílání nedostaly – jsou němé.

Utopické, ale ne nemožné plány liblického technika Milana, který odnepaměti spravuje vysílač, a starosty obce, jeho blízkého spojence, jsou ohroženy poté, co se Rozhlas chystá upustit od vysílání na AM vlnách a plně se zdigitalizovat. Obsadí vysílač a odmítají ho opustit. Pražským technikům Rozhlasu i vyšetřujícímu detektivu Schulzovi dlouho vrtá hlavou, kdo za nečekaným aktem terorismu stojí a jak je vůbec možné, že vysílač stále odněkud odebírá elektřinu.

V prvé řadě je obdivuhodná už forma inscenace. Stáváme se součástí fiktivního prostředí, v němž je divák vybízen, aby hrál diváka – cílem herců zase je představovat jiné herce, kteří se soustředí jak na nahrávání, tak na stálý kontakt s obecenstvem. Divák je udržován v napětí hned ve dvou ohledech. V případě rozhlasové hry (fikce uvnitř fikce) se ptáme, kam se vyvine její děj. Zájem budí nicméně i způsob, jakým bude dané vyprávění uskutečněno. Podaří se vše tak, jak herci chtějí? Pokud se něco pokazí, jak se z toho dostanou? Jaké další zvuky vyloudí pomocí haraburdí, které mají kolem sebe?

Autorský příběh s prvky sci-fi a detektivního žánru má rozhodně co nabídnout. Na první pohled je nenáročnou komedií, jeho absurdita ovšem vychází z absurdit každodenního života i hlubších společenských problémů, a proto není plytký. Je také znát, že v kolektivu panuje správná tvůrčí synergie. Vosto5 se soustředí především na komiku, jsou však všestranní, co se týká herectví i schopnosti zdramaturgovat vlastní inscenaci. Popravdě sami sobě nastavují laťku tak vysoko, že je vám skoro líto, kdykoli zaznamenáte, že se nějaký žert minul účinkem. Takových není v inscenaci málo, stejně tak se tu ale najde spousta těch, které sklidí hlučnou odezvu.

Ke spolupráci se souborem byli přizváni scénografové Mikoláš Zika a Jan Brejcha. Dominantním prvkem, který rámuje skleněný nahrávací box, jsou kovové traverzy, natřené červeno-bíle jako stožáry vysílače. Studio s nezvyklými zvukovými nástroji pak působí jako herecké hřiště, kde fantazie dává vzniknout skoro magickým trikům. Není snadné odhadnout, kam až sahá přínos jednotlivců a co už je výsledkem organické součinnosti týmu. Na tom však nezáleží. Důležité je, že jevištní tvar ve všech ohledech funguje.

DIVADLO: TRAGÉDIE LIBLICE

Námět a scénář: Jiří Havelka, Ondřej Cihlář, Martin Hůla
Režie: Jiří Havelka a Vosto5
Scénografie: Mikoláš Zika, Jan Brejcha
Hudba a sound design: Martin Hůla
Světelný design: Karlos Šimek
Produkce: Denisa Sedláčková
Autor fotografií: Jan Hromádko
Hrají: Ondřej Bauer, Ondřej Cihlář, Jiří Havelka, Tomáš Jeřábek, Petr Prokop
www.vosto5.cz / www.vzlet.cz

PŘEHLED RECENZE
Režie/Dramaturgie
9
Zpracování
9
Výprava
9
Herecké výkony
8
recenze-divadlo-libliceZ Tragédie Liblice by mohla vzniknout i čistě rozhlasová hra, která by jistě zaznamenala úspěch; na jevišti je však pochopitelně obsahově mnohem bohatší. Navíc skutečnost, že Vosto5 využívají minimum reprodukovaného zvuku a vše vzniká v reálném čase, inscenaci ještě přidává na atraktivitě. Ať už se na ni vypravíte za humorem, kvalitním storytellingem nebo čímkoli dalším, budete spokojeni. Nejlepší nicméně bude seřídit svůj přijímač tak, abyste si ji mohli vychutnat po všech stránkách.