S kým jiným bychom si měli pohovořit o nadcházejícím festivalu Letní Letná než s osobou nejpovolanější, ředitelem festivalu Jiřím Turkem? Nový cirkus přiváží do Letenských sadů již od roku 2004 a festival se za tu dobu velmi rozrostl a získal si řadu věrných příznivců. A letos tomu bude jistě nejinak.

 

❖ JAK JSTE SE K ZALOŽENÍ FESTIVALU NOVÉHO CIRKUSU DOSTAL?

U mě to byl přirozený vývoj. K pohybu jsem vždy inklinoval – na základní škole jsem dělal gymnastiku, později moderní tanec a skončil jsem u pantomimy, dokonce i profesionálně. Takže pohybovým divadlem jsem se zabýval neustále. A on už to tenkrát mohl být i nový cirkus, jen tento pojem tehdy ještě neexistoval, spíš jsme tomu říkali nonverbální divadlo. Pojem nový cirkus vešel do povědomí až s Cirque du Soleil.

Turek

❖ V ČEM PRO VÁS OSOBNĚ SPOČÍVÁ KOUZLO NOVÉHO CIRKUSU?

Nejraději mám ten pocit svobody. Ten přetrvává už od dob klasického cirkusu a i dnes plno novocirkusových umělců neustále putuje, přesouvá se, žije v karavanech, přestože se už dost často hraje v divadlech. A samozřejmě také adrenalin, napětí, fyzické výkony, které člověk prostě musí obdivovat. A myslím, že právě to přitahuje diváky.

Turek 1

❖ KOLIK LETOS BUDE NA LETNÍ LETNÉ PŘEDSTAVENÍ?

Kolem 140, je to o něco více než loni. Ačkoli nechceme jít po kvantitě a zaměřujeme se hlavně na obsah, vyplynulo to takto. Ale počítám do toho i dopolední dětská představení a open-air. Doufám, že pro diváka to stále bude přehledné a užije si v Letenských sadech příjemné téměř tři týdny.

Turek 2

❖ FESTIVAL ORGANIZUJETE V MALÉM TÝMU DO DESETI LIDÍ. JAK TO ZVLÁDÁTE?

Tým je sice malý, ale skvělý a všech si velmi vážím. Ale první ročníky jsme dělali sami s kolegyní a to byla honička. Takže festival se sice rozrůstá, ale my také, i když to není tolik znát. A popravdě sám nevím, jak to zvládáme. Dramaturgie se tvoří dva roky dopředu, bez jistoty finančních prostředků. Je to adrenalin a často říkám, že pro nás větší než pak pro artisty během představení.

❖ PODLE ČEHO VYBÍRÁTE ZAHRANIČNÍ HOSTY?

Mám vytipované soubory a představení a snažím se je pro daný ročník vybírat tak, aby každá company předvedla něco úplně jiného. Předvést divákům rozdílné styly. Například letos – Limbo je spíše typ kabaretního představení, oproti tomu Circa je energický a velmi fyzicky artistní soubor, přesto místy něžně poetický. A Cirque Le Roux je více divadelní a velmi stylizovaný.

Turek 3

❖ JAK SE NOVÝ CIRKUS ZA DOBU EXISTENCE LETNÍ LETNÉ PROMĚNIL?

Co mi přichází první na mysl, že se velmi rozšířil, skoro by se až dalo říci zmasověl. A díky své atraktivitě vstoupil i do komerční sféry. Což, přiznávám, mi na jednu stranu trochu vadí, ale na druhou je to dobře, že se tento žánr dostane do širšího povědomí. A obsahově se vyvíjí neustále, hledají se nové styly, přístupy.

Turek 4

❖ CO Z POZICE ŘEDITELE LETNÍ LETNÉ POVAŽUJETE ZA SVŮJ NEJVĚTŠÍ ÚSPĚCH?

Prvním úspěchem je rozhodně, že jsme již třináctý ročník. To si myslím, je opravdu velký úspěch. A také jsem rád, že Letní Letná dala základnu a inspirovala mnoho současných tuzemských souborů i institucí, ať už je to Cirqueon, Cirk La Putyka nebo Loser(s) Cirque Company a další. Ta inspirace je i mottem festivalu od jeho vzniku. Ale nejvíc asi, že na Letní Letnou chodí lidi i jen tak posedět, potkat se s přáteli, prostě proto, že je jim tam dobře.

Turek 5

❖ A CO BYSTE RÁD, ABY SE VÁM POVEDLO V BUDOUCNU?

Krásné by bylo, kdyby se Letní Letná stala stále více místem vzniku nových projektů, aby byla iniciátorem i koproducentem. A aby si udržela dramaturgickou i provozní kvalitu a přátelskou atmosféru.

Autor fotografií: František Ortmann